סדנאות ולמידה | equINTEGRATE
סדנאות ותהליכי למידה שעקרון ההנגשה בליבתם
7. כל אחד יכול
מיזם חדשני המנגיש לנכים את חויית הנגינה בגיטרה, הוא תוצאה של מפגש אנושי בין מורה למוסיקה ונערה נכה שחלמה לנגן. בסדנה נלמד לנגן על הגיטרה ונתוודע לסיפור מעורר השראה על יזמות והגשמה עצמית.
בועז ריינשרייבר הוא גיטריסט ומורה למוסיקה שחייו השתנו בעקבות מפגש עם גיל - ילדה בעלת שיתוק מוחין שחלמה לנגן עם חבריה. הוא החליט להגשים את חלומה והפך ליזם והמיסד של חברת Arcana, שפיתחה גיטרה חדשנית מונגשת לנכים.
גיטרת Arcana מתבססת על שיטת הפריטה בגיטרה רגילה תוך שימוש בממשק פיזי-דיגיטלי המותאם לנכים. היא בעלת מנעד רחב של צלילים ואקורדים, מאפשרת ביטוי יצירתי מגוון, והיא קלה לנגינה וללימוד. לחברת Arcana שיתופי פעולה עם מגוון מוסדות שיקום וחינוך בישראל המאפשרים למאות ואלפי נכים ברחבי הארץ ליהנות מנגינה. גיל אף זכתה לנגן ולהקליט שיר עם מקור השראתה - דיוויד ברוזה.
בסדנה יתנסו המשתתפים בנגינה בגיטרות Arcana, יקחו חלק בחוויות נגינה מונגשת ובסוף המפגש אף ינגנו יחד שיר שלם. סיפורם המרתק של היזמים ישמש השראה לדיון בהיבטים של יצירתיות, יזמות והגשמה עצמית – בהתאמה למשתתפים.
התכנים מתאימים לקהלים מגוונים: בעלי מוגבלויות, מנהלים ועובדים בחברות עסקיות, מטפלים, קהילות ישוב, בני נוער וילדים.
מיקוד: שיתוק פיזי
גילאים: 9-99
8. תזמורת גלגלים
רוכבי אופניים וכסאות גלגלים הופכים את כלי הרכב שלהם לתזמורת המבצעת יצירה שנכתבה עבור האנסמבל ואף מופיעה בפני קהל – לא נדרש ידע מוזיקלי קודם.
סדנא חווייתית שבסופה - הופעה. המשתתפים באים למפגש כשהם מצוידים בזוג אופניים או בכיסא גלגלים. האופניים וכיסאות הגלגלים מוגברים על ידי מיקרופון מגע, שהופך אותם לכלי נגינה אלקטרו-אקוסטיים.
במהלך הסדנה, המשתתפים חוקרים את האפשרויות הצליליות של האופניים וכיסאות הגלגלים, תוך כדי שהם לומדים יצירה מוסיקלית שנכתבה ספציפית ל״כלים״ אלה. היצירה כתובה כסדרה של הוראות גרפיות (ללא תווים). בסוף הסדנה המשתתפים מבצעים את היצירה מול קהל. לא נדרש ידע מוזיקלי קודם.
מנחה: דניאל דוידובסקי, אמן ומוזיקאי
מיקוד: נכים בכסאות גלגלי
גילאים: 16-99
9. סדנת חפצי נגינה
סדנה המנגישה את אקט הנגינה והיצירה המוזיקלית - גם למי שאינו מוזיקאי. מעודדת יצירתיות, ביטוי, הקשבה הדדית וריכוז, גם בחשיכה.
הסדנה מאפשרת למשתתפיה לבנות כלי נגינה אלקטרו-אקוסטיים מוגברים מתוך חומרים וחפצים מן הנמצא, ולפתח שפה של יצירה באמצעות צלילים. במהלך הסדנה, המשתתפים מנגנים יצירות צליל ספונטאניות או מונחות.
הסדנה מתאימה לקבוצות בעלות מאפיינים שונים: החל מבעלי קשיי תקשורת, לרבות על הרצף האוטיסטי, כהעשרה עבור עובדים ומנהלים, אנשי חינוך, תרפיסטים וכן במגוון פורמטים כמו פרויקטים קהילתיים – אמנותיים ותכניות למידה עבור ילדים ובני נוער.
ניתן לבצע את הסדנא בדגש על חסך חושי - ללא ראייה. בחשיכה, בעזרת חוש המישוש וחוש השמיעה, המשתתפים חוקרים את הקשר שבין צליל וחומר.
מנחה: דניאל דוידובסקי, אמן ומוזיקאי
מיקוד: אוטיזם וקשיי תקשורת
גילאים: 6-99
10. חושים מומחשים
סדנה רב-חושית בה רואים את המוזיקה ונוגעים בה. חוויית חסך חושי כצהר לחוויית עולמם של חירשים ועיוורים ולתפיסה של מוגבלות – כהזדמנות.
היעדרם של חושים משפיע באופן מהותי על חויית המציאות שלנו. חסך חושי של ראייה או שמיעה, מביא לאתגרים משמעותיים, אך גם להזדמנויות. מחקרים מראים לדוגמא, כי היעדרו של חוש אחד, מביא ל'פיצוי' - רגישות גבוהה יותר בחוש אחר.
במהלך הסדנה נחקור את חוויית החסך החושי תוך שימוש במוזיקה חיה וטכנולוגיית קימטיקה המתרגמת צלילים למראה ולמגע, באופן טבעי-פיזיקלי ללא התערבות של מחשב. נתנסה בפלאי הטבע - חול המשנה את צורתו ומייצר צורות גיאומטריות מופלאות, טיפת מים מגיבה לצליל, ואיך אפשר להרגיש את המוזיקה בקצות האצבעות דרך מים רוטטים.
דרך התנסויות שונות, נתבונן באופן בו החושים שלנו מושפעים זה מזה וכיצד העדר של חוש משפיע על האופן בו אנו חווים את החושים האחרים. נגלה גם שיש חושים שאנו לא מודעים אליהם - אבל ניתן לנגן איתם..
חוויית החסך החושי תהווה בסיס לדיון על חוויית המציאות של עיוורים וחירשים, על האתגרים אך גם על העוצמות שלהם. נשאל את עצמנו מה אנחנו כקהילה וחברה יכולים להרוויח מהנגשה ושילוב של בעלי מוגבלויות.
מנחה וקימטיקה: מרדכי ברונשטיין
צ'לו: TBD
מיקוד: חושים והעדרם
גילאים: 6-99
11. קשקוש מקושקש | נגה אלגום
שעת סיפור מחכימה ומרגשת, עם סדנת יצירה מקושקשת בנושאקבלת השונה... את עצמו! מפגש עם סופרת הילדים האהובה נוגה אלגום.
נוגה אלגום שרה ומספרת את ספרה "קשקוש מקושקש" בתיאטרליות כובשת.
מעלה לדיון שאלות מעוררות דמיון ומחשבה: "אילו היינו משולשים... מה היינו יכולים להיות? ואילו היינו קשקושים..?", "להיות קשקוש בעולם של צורות זה טוב או רע?", "למה כל כך חשוב שנאהב את עצמנו?" "למה זה טוב להיות לא כמו כולם?" "במה אני שונה?" "האם בעצם... כולנו שונים?"
ולסיום יוצרת נוגה עם הילדים, קשקושים אישיים בציור, פיסול ותנועה.
מנחה: נוגה אלגום, סופרת מספרת
מיקוד: קבלת השונה
גילאים: 5-8